Oldalak

2013. február 24., vasárnap

Meleg köntös, gyorsan, egyszerűen

Tegnap este már előkerült a varrógép is, és a héten vett vidám, sárga termovelúrnak estem neki. A történet ott kezdődik, hogy Vivi már tavaly végképp kinőtte a régi köntösét, így mostanában folyton pulcsikat húzkodott a pizsamájára, ami szerintem nem feltétlenül elég télen a hűvös konyhába, előszobába, fürdőbe.

Mivel magam is nagyra értékelem meleg köntösömet, gondoltam, varrok  neki is egyet. Hogy gyors is legyen, meg ne termeljek újabb maradékokat, az jutott eszembe, hogy a régi magyar viseletből a guba szabását fogom felhasználni hozzá. A képet a MEK Magyar Néprajz anyagából találta nekem a Google (a méreteket és a nyilacskákat én tettem rá).

A méretezés jelen esetben a következő: Vivi 152 centi magas. 140 széles termovelúrból másfél métert vettem. Levágtam hosszában az anyag széleit. Ez után levágtam teljes szélességben 10 centit, ezt  hosszában félbehajtva körbetűztem övnek. Az ujjakat jó bőre hagyva, 25 centit számoltam, így a tetejétől 50 centinél kezdtem keresztben bevágni. A rajzon a szaggatott vonalak jelölik a hajtásokat, az egyenesek a vágást, kivéve, hogy keresztben nem kell teljesen átvágni, elegendő a függőleges hajtások vonaláig. Nálam ez 35 centit jelentett, a 140-es anyagszélesség negyedét. A nyakkivágáshoz a  függőleges bevágás középen van, és a nyakbőségnek megfelelő méretű ellipszist vágunk ki. Ennyi az összes maradék, bár ezt is felvághatjuk, hogy két oldalra övbújtatót készítsünk belőle, így az öv nem fog elveszni. Én a nyakkivágást kicsit lejjebb, a vállvonal hajtásán átnyúlva rajzoltam fel.
A két oldalt behajtjuk középre, az ujja-válla részt lehajtjuk, és az ujja, eleje mellrész varrásait egy-egy menetben végigvarrjuk. Mivel a termovelúr nem foszlik, ezzel gyakorlatilag kész is a köntös.


Bár én gondolkozom azon, hogy még kibélelem, a jobb tartás, és a még melegebb hatás érdekében... Esetleg lehetne duplázni termovelúrból. Egy elütő színnel milyen mutatós lenne. Főleg, ha mondjuk, elvágnánk mégis teljesen az ujja-vállarészt, és felcserélnénk a színeket... na, van itt variációs lehetőség bőven. :o)
Kisebb méretben még kevesebbb anyag kell hozzá, hiszen ott nem is lesz szükség a teljes szélességre. De a levágott oldalsó darabból kaphat zsebeket, vagy egyszerű kapucnit is.

Folt. köv.

3 megjegyzés:

Hegemony77 írta...

Hihetetlen miket tudtok! Ez fantasztikus!

Vica írta...

Ez aztán nem semmi. Egyszerű-nagyszerű!

Azt meg külön köszi, hogy ilyen részletesen is elmagyaráztad nekünk. Nagyon jó leírás lett belőle.

a Matula ikrek írta...

Köszi Móni!

Vica, nagyon szívesen, bármikor, ha már megtanultam, és hasznát vettem, miért is ne venné más is? :o) Esetleg láthatunk majd Lilinek készült köntöst a leírás alapján? ;o)

Megjegyzés küldése